Intermittent fasting, geen modedieet.

Intermittent fasting is geen modedieet. In feite is het helemaal geen dieet: intermittent fasting is een voedingsschema dat aangeeft op welke dagen men ‘normaal’ eet en op welke dagen men vast. 
Een bekend voorbeeld van Intermittent Fasting is de 5:2-verdeling, waarbij je vijf dagen normaal en twee dagen rondom 300 calorieën eet. Deze calorieën eet je vooral om de ergste honger wat te stillen. Op gewone voedingsdagen is het dan natuurlijk extra belangrijk om voldoende goede eiwitten, vetten, vezels, vitaminen en mineralen te eten. Aanbevelen is oer- voeding, eventueel met een goeie multivitamine. Ook op vastendagen kan de basissuppletie gewoon genomen worden, rondom of tijdens de voeding.

Intermittent fasting

Een veel toegepast schema is door na het avondeten niet meer te eten en vervolgens het ontbijt over te slaan. Maar je kunt bijvoorbeeld ook een dag lang helemaal niets eten.               

Gewichtsverlies met intermittent fasting

Intermittent fasting is een zeer geschikte methode om af te vallen (bronbron,) het is makkelijk toe te passen en nog belangrijker, vol te houden!! Uit recentelijk onderzoek kwam zelfs naar voren dat je met intermitting fasting veel effectiever vetmassa kunt verliezen dan met het volgen van een dieet met calorierestrictie (bron)

Een reden hiervan is dat je met intermittent fasting je hormoonhuishouding veranderd en de insulinegevoeligheid verbeterd. Het gaat hier met name om;

  1. Het menselijk groeihormoon,  (HGH Human Growth Hormone) Door te vasten kan het menselijke groeihormoon met wel 500% toenemen (bronbron). Dit bevordert het verlies van lichaamsvet (bronbron). En voor het beter behouden van spiermassa (bronbron).
  2. Insuline, één van de sterkste hormonen in ons lichaam, het is nodig om glucose uit het bloed op te nemen maar het verteld ook wanneer het vet moet opslaan of juist moet verbranden. wanneer je hoge waardes hebt is het moeilijk gewicht te verliezen. Je lichaam krijgt constant een signaal om het op te slaan. Intermittend fasting is een manier om de insuline waardes omlaag brengen (bronbron)  Door de insulinewaarden omlaag te brengen verandert het lichaam in een ware vet verbrand machine (bronbronbron).
  3. Noradrenaline, dit is een stresshormoon, dit wordt aangemaakt als je 1 dag of langer zonder eten zit, er worden vetzuren vanuit de vet cellen vrij gemaakt voor verbranding. De stofwisseling kan hier maar liefst 14% mee worden verhoogd!!  (bronbron).

Intermittent fasting en bodybuilding

Bij bodybuilding is droge spiermassa belangrijk; oftewel vetverbranding en spiergroei. Intermittent fasting voorziet in deze twee basis behoefte van bodybuilders.

De enorme toename in het menselijk groeihormoon (tot 2000%) werkt als een soort natuurlijke doping. Naast het menselijk groeihormoon is testosteron enorm belangrijk voor de aanmaak van spiermassa.

Uit onderzoek blijkt dat het luteïniserend hormoon 67% hoger wordt door te vasten (bron). Het luteïniserend hormoon is verantwoordelijk voor de testosteronproductie.

Uit dit zelfde onderzoek bleek het testosteronniveau met 180% toe te nemen door te vasten!! 

By | 2018-09-09T17:32:02+00:00 september 9th, 2018|Cardio, Fitness, Gezondheid, Health, PersonalTraining, Supplement, Uncategorized, Voeding, Weights|0 Comments

Leave A Comment