Lichaamsoefening tegen verslaving

Recent verslavingsonderzoek, verricht aan het “Buffalo Research Institute on Addictions”, heeft een belangrijk neurobiologisch mechanisme ontrafeld. Aerobe lichaamsbeoefening blijkt, via beïnvloeding van de dopaminehuishouding, mogelijk te helpen bij de behandeling van verslavingen.

Cardio, ook bekend als aerobe training, verhoogt de hartslag en de ademhaling. Tijdens zo’n training wordt door het lichaam meer zuurstof verbruikt. Deze vorm van training wordt in verband gebracht met meerdere gezondheidsvoordelen. De algehele conditie (spierkracht en spieruithoudingsvermogen), het cardiovasculaire systeem en de longfunctie verbeteren. Dat is gunstig ter voorkoming van allerlei chronische aandoeningen waaronder diabetes, hart-en vaatziekten. Ook de mentale (geestelijke) gezondheid heeft baat bij lichaamsbeweging omdat het helpt bij het verminderen van stress en gevoelens van angst en depressie.

Werking via neurotransmitter dopamine

Wat bijna alle verslavingen gemeen hebben is een directe of indirecte toename van de stof dopamine in de hersenen. Dopamine is een stof die een rol speelt bij de communicatie tussen hersencellen. Het is belangrijk voor aandacht en concentratie, en voor gevoel van beloning. Dopamine zorgt ervoor dat we ons tevreden en beloond voelen. En dat fijne gevoel maakt bepaalde stoffen en gedragingen zo verslavend.

Opmerkelijker is dat er steeds meer aanwijzingen zijn dat aerobe training gunstig is bij de preventie en behandeling van middelenmisbruik en verslaving. Ook toename in middelenmisbruik (alcohol, nicotine, opioïden) en terugval kunnen worden voorkomen bij regelmatige aërobe lichaamsbeoefening.

Hieronder enkele voorbeelden:

– Het drukt je snoepwoede de kop in.
Heb je zin in een flink stuk chocoladetaart en weet je dat je het eigenlijk niet zou moeten doen? Volgens een onderzoek gepubliceerd in het medisch-wetenschappelijke tijdschrift Appetite vermindert een wandeling van 15 minuten je zin om te snoepen al met 12%.

– Wil je stoppen met roken?
10-15 Minuten Piloxing, Zumba etc brengt al een verandering in je brein aan, waardoor je behoefte aan nicotine vermindert. Nog mooier: uit dit onderzoek onder tieners blijkt daarnaast dat rokers minder vatbaar zijn voor plaatjes van rokers en door anderen die roken, wanneer zij regelmatig sportief zijn.

 

 

By | 2018-08-10T20:19:36+00:00 augustus 10th, 2018|Cardio, Fitness, Gezondheid, Health|0 Comments

Leave A Comment