Geitenmelk vs koemelk

Waarom beter geitenmelk dan koemelk? Het verschil van smaak is minimaal maar zo veel gezonder!
Van koemelk wordt men slaperig omdat het heel zwaar verteerbaar is; het heeft zo’n 2,5 uur nodig om de maag te passeren.
Een koe kan caroteen (nog niet omgezette vitamine A) niet omzetten vandaar dat de caroteen in de koemelk een extra belasting geeft doordat het in het menselijk lichaam moet worden omgezet.
Bovendien geeft koemelk verslijming in slokdarm en luchtwegen.
Een geit kan caroteen omzetten in vitamine A, geitenmelk is daardoor meer geschikt voor menselijke consumptie dan koemelk. Het is bovendien licht verteerbaar ook al omdat het maar 40 minuten nodig heeft om de maag te passeren.

Samenstelling:
Het vitamine A gehalte in geitenmelk is vier keer en het vitamine D gehalte is twee keer hoger dan in koemelk.
Verder bevat geitenmelk het dubbele aan waardevolle mineralen. Bovendien bevat geitenmelk weinig zout waardoor het erg geschikt is voor mensen met hart en vaat ziekten.
Geitenmelk bevat een natuurlijk antibiotica met kankerremmende stoffen.
Orotaatzuur (vitamine B13) komt in grote hoeveelheden voor, bovendien bevat geitenmelk veel magnesium, ijzer, vitamine A en D.

Klachten welke door het drinken van geitenmelk i.p.v koemelk kunnen verminderen zijn o.a:

  • koemelk allergie
  • bloedarmoede
  • eczeem en huiduitslag
  • maag en darm klachten
  • astma en bronchitis
  • botaandoeningen
  • hooikoorts
By | 2018-06-29T15:56:31+00:00 mei 10th, 2018|Gezondheid, Voeding|0 Comments